pietsjanke fokkema in Galerie KRUIS-WEG68

Op vrijdag 29 november is onder grote belangstelling de expositie van pietsjanke fokkema geopend door schrijver en gastcurator Joost Pollmann.  Zijn speech is hieronder nog een keer rustig na te lezen. 

De expositie ONTKNOPINGEN is nog te bezoeken t/m 4 januari 2020.

pietsjanke fokkema in KRUIS-WEG68

Pietsjanke is op 14 december en 4 januari aanwezig in Galerie KRUIS-WEG68 van 15.00 – 17.00 uur.  Een mooie gelegenheid om met haar in gesprek te gaan. Haar boek Utwrydsk ligt hier te koop en kan dan ook door pietsjanke worden gesigneerd. Ook is de film van Marja Sonneveld “het ís niet ver weg”  over pietsjanke nu te zien in de galerie.

pietsjanke fokkema
Boekpresentatie in Teylers Museum
pietsjanke fokkema
pietsjanke fokkema in KRUIS-WEG68

Speech: Ontknopingen | Joost Pollmann

Deze tentoonstelling is nogal informeel ontstaan. Pietsjanke en ik waren in de galerie vanwege de vernissage van Erik de Bree, waar het toen ook al zo druk was. Pietsjanke zei tegen mij: “Ik zou hier wel eens willen exposeren” en verliet het pand. Toen iedereen weg was, en ikzelf nog steeds niet, zei ik tegen Joke en Michel: “Pietsjanke zou hier wel eens willen exposeren”, waarop Joke zonder 1 seconde na te denken antwoordde dat dit een goed idee was, mits ik de tentoonstelling zelf zou cureren.

Aldus geschiedde.

Op een mooie dag in mei stapte ik met Joke en Michel in de auto om via een merkwaardige omweg, namelijk helemaal via Zuid-Holland, naar Bovenkarspel te rijden en een werkbezoek te brengen aan het atelier van Pietsjanke. Ik ken haar werk goed, maar toch was ik heel verrast over wat ze ons daar liet zien: lange wanden vol tekeningen, objectjes en textiele werken die een complex maar samenhangend universum vormen.

In 2011 heb ik bij Mirjam Hijstek thuis een lezing gegeven over Pietsjankes tekeningen en de rol die een mysterieuze ridderfiguur daar toen nog in speelde, en twee jaar terug gaf ik in Museum de Buitenplaats in Eelde opnieuw een lezing, nu over haar grote, neo-renaissancistische tekening ‘Het kwaad kruipt onder de huid’. De titel van mijn lezing luidde: ‘Mengelmoeskunst met grasscheutjes’, waarin ik probeerde de talloze plantaardige en kunsthistorische motieven in haar pastiche te duiden. De rijkdom aan associaties van die bewuste tekening keert terug in ‘Ontknopingen’.

In december 2017 maakte pietsjanke fokkema in het Fries Museum de installatie Utwrydsk, waarmee ze onderzoek deed naar haar afstamming van moederszijde. Ze maakte meer dan honderdvijftig tekeningen, een boekje en een paar ruimtelijke werken, die te maken hebben met de Friese cultuur en haar familieverleden. Voor het boek Utwrydsk dat vanmiddag in Teylers Museum is gepresenteerd heeft ze die tekeningen geordend en daarbij, zegt ze

Het doek hangt in het trappenhuis. Hele klus geweest, gelukkig is het gelukt. Het is een monumentaal gezicht. Op de foto is dat niet zo goed te zien. We zijn er blij mee. , sterk gelet op het ritme van de beelden. Ik citeer: Het gaat om de bewegingen die de werken met elkaar genereren.

Om die mentale bewegingen te volgen, moet je meegaan in haar associatieve werkwijze. Er zijn een paar ijkpunten die daar een hoofdrol in vervullen, zoals het perenboompje in haar moestuin aan de rand van Enkhuizen, dat een toonbeeld is van vertakkingen en afsplitsingen; het ingewikkelde lijnenspel in die boom keert terug in het touwwerk van de schepen uit de vissershaven van IJmuiden waar Pietsjanke lange tijd gewoond heeft. De takken en de touwen zijn weer verwant aan de draden die de mens met zijn (of haar) voorouders verbinden, onzichtbare verbindingen die Pietsjanke op drie verschillende manieren met gekleurde wol heeft gevisualiseerd. Zo abstraheert ze haar autobiografie, tot er een handvol motieven van overblijft. Als laatste van die motieven noem ik de hemelkaart, die lijnen trekt tussen planeten, sterren en ons eigen levenslot, zoals Pietsjanke in deze tentoonstelling ook microkosmos en macrokosmos aan elkaar koppelt.

Het is nu veel te druk om al die vondsten te ontknopen, dus kom nog ‘n keertje terug, de tentoonstelling is tot 4 januari te zien!

Ontknopingen | nieuw werk van pietsjanke fokkema

Van 29 november t/m 4 januari 2020 is bij Galerie KRUIS-WEG68: ‘Ontknopingen’ met nieuw werk van pietsjanke fokkema te zien. De opening zal op vrijdag 29 november om 17.15 uur worden verricht door schrijver en gastcurator Joost Pollmann.

Ontknopingen

Vertakkingen van bomen. Het touwwerk van schepen. Lijnenspel in een tekening. Onzichtbare draden die de mens met zijn voorouders verbinden. Het kleinste atoom herhaalt de grootste planeet. Alles is verknoopt.

De naam pietsjanke is verbonden met familie uit een Fries verleden. En er groeit een perenboom in haar moestuin. Toen ze nog in IJmuiden woonde, hingen de visnetten onder haar raam te drogen. Hoe deze dingen elkaar weten te vinden, ziet u op de tentoonstelling Ontknopingen in Galerie KRUIS-WEG68, Haarlem.

pietsjanke

pietsjanke fokkema

pietsjanke fokkema maakt tekeningen met potlood; vooral kleine tekeningen die ze in samenhang brengt met ruimtelijk werk, op een muur of in een ruimte. De werken reageren op elkaar en genereren met elkaar de betekenissen. Er ontstaat een avontuurlijk en speels karakter; in de samenstelling en in de werken zelf. De onderliggende structuur is het netwerk van verbindingen: hoe alles met alles verbonden is; van het alledaagse tot het kosmische; van scheepstouwen tot familieverbanden.

Boekpresentatie Utwrydsk

Voorafgaand aan de opening bij Galerie KRUIS-WEG68 is de presentatie van het boek van pietsjanke fokkema getiteld: Utwrydsk bij het Teylers Museum van 15.00 tot 16.30 uur. Deze presentatie wordt gehouden in de Gehoorzaal. Als u zich hiervoor meldt bij de entree is er geen entree verschuldigd. Bent u daarbij aanwezig dan kunt u aansluitend de opening bij Galerie KRUIS-WEG68 bezoeken.

Het boek Utwrydsk is gemaakt n.a.v. de opdracht die pietsjanke fokkema kreeg van het Fries Museum om een installatie voor dit museum te maken. Deze installatie getiteld ‘Utwrydsk’ heeft het museum in 2017 getoond in een van de zalen.

Het boek is een kunstwerk op zich en laat de werken opnieuw zien waarbij o.a. gebruik wordt gemaakt van het omslaan van de pagina’s, van het na elkaar bekijken van de beelden, van de bladgrootte en van het doorsnijden van de pagina’s.

Onderdeel van de presentatie bij Teylers Museum is een interview én een film vertoning over de installatie Utwrydsk en het werk van pietsjanke fokkema. Het boek (uitgegeven door uitgever Jap Sam Books)  is dan ook te koop bij Galerie KRUIS-WEG68.

Zonder Wind Geen Vogels van de-Passages

Op uitnodiging van Galerie KRUIS-WEG68 maakt de-Passages de tentoonstelling Zonder Wind Geen Vogels met recent werk van:

Anne van As, Koen Ebeling Koning, Pieter Kusters, Fons van Laar, Frans Boomsma, Margreet Bouman,  Ronald Ruseler en C.A. Wertheim.

Zonder Wind Geen Vogels

De titel van deze expositie is tot stand gekomen op basis van een ervaring van een der deelnemers:

Op een vrachtboot door de fjorden van Zuid-Chili bestudeerden Engelse vogelaars de enorme diversiteit aan zeevogels. Eén van die dagen was het windstil en bleven ze weg. Er was voor de vogelliefhebbers niet veel te beleven behalve de tocht zelf. Zonder wind geen vogels.

 

Over de-Passages

Zonder beweging is er geen rumoer of actie, dan gebeurt er niet zo vreselijk veel. Dat was zo’n twintig jaar geleden de motivatie van Frans Boomsma, Margreet Bouman, Ronald Ruseler en C.A. Wertheim om als de-Passages zelf tentoonstellingen te gaan maken. Er is  -volgens dit gezelschap- gaandeweg een kloof ontstaan tussen het belang van grotere kunstinstellingen en dat van de kunstenaars. Het zelf tonen van belangrijke kunst van interessante kunstenaars is dan ook hun doelstelling.

De kunstenaar van nu is een artistieke nomade geworden. En de-Passages maakt met een voortdurend wisselende groep kunstenaars tentoonstellingen. Vooral omdat de leden in gemeenschappelijk verband iets te zeggen hebben. De samenstelling van de groep is fluïde en verandert per expositie.  En de-Passages is steeds op zoek naar uiteenlopende locaties om te kunnen exposeren. Iedere de-Passages‐expositie is daarom een momentopname en onderdeel van ons reeds langlopende project. Zelf zeggen ze daarover:

“Wij zijn misschien geestverwant of generatiegenoot, maar treden ook in het strijdperk en gaan de competitie aan. De verscheidenheid van oeuvres en verschillende disciplines is onze grote troef. Wij laten ons niet leiden door reputaties of leeftijden: wat ons bindt zijn bewondering en respect voor elkaars werk.  Zo doorkruisten wij heel Nederland en exposeerden verder in Zuid-Korea, Duitsland, Frankrijk en België.“

Openingstijden

De openingstijden zijn van donderdag t/m zaterdag van 11 – 18.00 uur en op afspraak

Tijdens Kunstlijn Haarlem geopend op vrijdag, zaterdag en zondag (1, 2 & 3 november 2019) van 11 – 18.00 uur.

Peter de Vogel in KRUIS-WEG68

De exposities van Galerie KRUIS-WEG68 staan gelukkig altijd in de warme belangstelling van zowel publiek als vertegenwoordigers van de professionele kunstwereld. Dat werd weer eens onderstreept met een fijn stuk van Nuel Gieles in het Haarlems Dagblad van woensdag 2 oktober.

STOPMOTION

In dit interview met kunstenaar Peter de Vogel worden de ondervonden weerstanden inzichtelijk die Peter heeft moeten doorstaan om tot zijn werk te kunnen komen. Het geeft een extra dimensie aan zijn expositie. STOPMOTION is nog te zien tot 26 oktober en we nodigen u van harte uit om zowel het Haarlems Dagblad als onze expositie te bekijken.

Stopmotion
Auteur: Nuel Gieles, foto van Paul Vreeker| Haarlems Dagblad van woensdag 2 oktober 2019

STOPMOTION – Peter de Vogel

stopmotion

Galerie KRUIS-WEG68 is vereerd om recent werk van Peter de Vogel te mogen tonen. Het werk van deze Haarlemse kunstenaar is lang niet te zien geweest. Met deze solo willen we dat veranderen en u opnieuw kennis laten maken met het gevoelige abstracte werk van deze kunstenaar.

STOPMOTION

De tentoonstelling STOPMOTION is te zien van 27 september t/m 26 oktober 2019.

Opening

De opening zal op vrijdag 27 september om 17.00 uur worden verricht door Jaap Lampe, algemeen directeur van Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem. Inloop vanaf 16.30 uur.

stopmotion
Het atelier van Peter de Vogel

Peter de Vogel (Haarlem 1953)

“Schilderen is voor mij nog altijd een ongrijpbaar gegeven. Het is een proces dat geen enkel houvast biedt. Ieder nieuw doek is altijd het eerste. Elk schilderij weerspiegelt een moment, doet verslag van een gebeurtenis, een woordloze zoektocht naar iets dat nooit meer dan een vermoeden kan zijn. Het iedere keer opnieuw, en altijd vergeefs, met een schone kwast trachten de essentie te pakken van wat het betekent om er te zijn.”

“Schilderen brengt me in het moment. Benadrukt en ontstijgt het. Doek, kwast, en verf maken de dienst uit. Overbodige gedachten en geluiden vervliegen. Er ontstaat stilte. Dichter bij de essentie – zo die er al is – kan ik niet komen. Schilderen heeft in laatste instantie niets met verf te maken.”

“In 1978 was ik in de gelegenheid om enkele maanden in Groenland te verblijven. Deze ervaring was dermate overrompelend dat ik besloot er het jaar daarop terug te keren. Uiteindelijk heb ik er van 1979 tot 1983 gewoond en gewerkt. Mede onder invloed van Groenlands overweldigende natuur vond er een verandering in mijn schilderen plaats: van figuratief naar abstract. Een ontmoeting in 1979 met de schilder Jan Hubertus in Sri Lanka, en een hernieuwde kennismaking met het boeddhisme waren van bepalende invloed op mijn werk. Als de Groenlandse fjorden ’s winters dichtvroren reisde ik naar Thailand, Maleisië en Indonesië. In 1986, tijdens een reis naar Hong Kong en Thailand kreeg ik een zwaar verkeersongeluk. Een jaar later, na intensieve therapie, kon ik me pas weer op mijn schilderen richten.”

stopmotion
Peter de Vogel – School’s Out | 21 – 25 cm aquarel 2019
Scroll naar top